Serotonin "eliksir sreće"

O Serotoninu

 

Serotonin se proizvodi u mozgu i crijevima. Nastaje iz esencijalne aminokiseline triptofana, koja se mora unositi prehranom. Između 80-90% serotonina se nalazi u gastrointestinalnom traktu gdje regulira probavu. Nalazi se i u trombocitima i centralnom živčanom sustavu.  Kako se serotonin nalazi u cijelom tijelu, vjeruje se da utječe na razne tjelesne i psihološke funkcije.

Kada tijelu nedostaje serotonina, nastaju različiti emocionalni problemi, kao i problemi u ponašanju. Osobe su snuždene, neobično osjetljive na bol i lako se naljute. Također, javlja se osjećaj preopterećenosti, nesanica, čak i glavobolje. Osim toga, česte su promjene u tjelesnoj težini zbog pojačanog unosa hrane, kroničnog zatvora i poremećaja u probavi.

 

Zašto je tijelu potreban serotonin?

 

Kako biste se osjećali dobro

Serotonin se često naziva i “hormon sreće”. Biokemijska neravnoteža u mozgu može dovesti do depresije i anksioznosti. Tada na scenu stupa serotonin koji može pomoći u  osjećaju komfora i zadovoljstva. U svojoj knjizi „Biochemistry,” doktori Reginald Garrett i Charles Grisham objašnjavaju činjenicu kako mozak proizvodi serotonin kada primi signal o potrebi. Jedan od signala je konzumiranje ugljikohidrata, što objašnjava zašto neki ljudi osjećaju sreću i zadovoljstvo poslije uzimanja grickalica punih šećera.

Serotonin je vrlo bitan za osjećaj sreće, stoga se osobama koji pate od depresije preporučuju lijekovi koji će im na prirodni način podići razinu serotonina u mozgu i time smanjiti simptome.

Kako biste bili opušteni

Studije pokazuju da se niska razina serotonina povezuju s napetošću. Osobe koje imaju nisku razinu  serotonina su iritabilne, razdražljive i imaju čak problema s pažnjom i fokusiranjem. U tom smislu on pomaže osobama u osjećaju relaksiranosti i zadovoljstva. Kao i drugi hormoni u mozgu i serotonin ima najpovoljnije učinke kad je prisutan u optimalnim količinama. Normalna razina ove supstance dovode do relaksacije,  a povećane vrijednosti mogu dovesti do osjećaja pospanosti.

Kako bi lakše zaspali

Još jedna od koristi serotonina je pospanost koja je prijeko potrebna tijekom noći. Studija provedena 2010. godine pod pokroviteljstvom časopisa “Sleep” zaključila je kako osobe s promjenama na receptorima za serotonin često boluju od nesanice. Također, osobe koje imaju problem sa spavanjem, se odavno savjetuju da popiju čašu toplog mlijeka prije spavanja.

Mlijeko, kao i mnogi izvori proteina, sadrži aminokiselinu triptofan koja signalizira mozgu proizvodnju više serotonina i lakše uvodi u san. Postoje i pretpostavke kako se isto događa poslije konzumiranja većih količina puretine jer i ona sadrži dosta ove aminokiseline.

 

Slušajte svoje tijelo i dopunite svoje razine serotonina!